Lees hier de eerste column van onze eigen huiscolumnist Paul Cramer

26 september 2016 20:30

Lees hier de eerste column van onze eigen huiscolumnist Paul Cramer

Herculanen, dit seizoen zullen wij elke laatste maandag van de maand worden voorzien, van een heerlijke column van onze eigen huiscolumnist "Ome Paul Cramer". Het onderwerp van zijn eerste column gaat over 110 jaar VVH/Velserbroek:

110 jaar voetballen in Velserbroek.

De voetbalvereniging VVH (Velserbroek) is al een dame op leeftijd. Zij zag het levenslicht op zondag 16 september 1906.

1906. dat is al een hele poos geleden. Het Haarlems Dagblad van 15 september 1906 schreef over de Tsaar van Rusland en over het gevaar van de automobiel op de gemeentelijke wegen. Dat is nu niet meer voor te stellen.

1906 is ook het jaar van de aardbeving in San Francisco en in Utrecht werd de eerste elektrische tramlijn geopend.

Voetballen in Velserbroek, tot voor vier jaar geleden wist ik nog niet eens van het bestaan van VVH Velserbroek af. Laat staan waar het lag. Tot de dag dat ik een telefoontje kreeg van Rob Riebeek. Hallo Paul, je spreekt met Rob Riebeek. Ik zoek een keeperstrainer en ik hoor dat je beschikbaar bent. Na één oriënterend gesprek was ik verkocht. Een leuke kleine knusse vereniging met enthousiaste vrijwilligers. Wat wil een voetballer nog meer. Mijn eerste jaar was een jaar van verkennen en wennen. Het verkennen en wennen van mijn kant was zo gebeurt, het wennen aan de keeperstrainer uit het Amsterdamse had een langere tijd nodig. Voor sommige wel 4 jaar.

Voetballen in Velserbroek. De Bakkertjes, Zeeuwtjes, Vlamingen, Werffies, en natuurlijk Plokkertje. Iedereen heeft het naar zijn zin bij de tricolores op t Sportpark Vd Aart. Een mooie accommodatie met één veld en een trap-veldje aan de zijkant. Wanneer je het complex op komt lopen krijg je gelijk het voetbalgevoel. Boven in de kantine is het nostalgie verweven met de huidige tijd. Vergeelde zwart-wit foto’s van bebaarde langharige mannen worden afgewisseld met felle kleurenfoto’s van jeugdteams.

Voetballen in Velserbroek. Selectiespelers trainen jeugdelftallen. Selectiespelers nemen bestuurstaken over. Hier is VVH Velserbroek een vreemde eend in de bijt van de verenigingen die ik ken. Bij veel verenigingen, worden kadertaken meestal vervuld door de oude garde. Een bestuur van gemiddeld 60 jaar is eerder regelmaat dan uitzondering. Bij VVH is de uitzonderingsregel van toepassing. Een bevlogen voorzitter, een technisch bestuurslid met kennis cq visie en de “jeugd” die aan de deur klopt om bestuurstaken over te nemen.

110 jaar voetballen in Velserbroek. Ik vraag mijzelf wel eens af. Of de grondleggers van onze vereniging wel een filosofeerden onder het genot van een sigaar en jenever of VVH Velserbroek in 2016 nog zou bestaan. Ik ga steeds meer mensen leren kennen die van onschatbare waarde zijn voor ons VVH. Zij hebben natuurlijk de oprichting niet meegemaakt, maar door hun aderen stroomt rood, wit blauw bloed dat wordt opgepompt door een VVH hart. Als je naar de jeugd kijkt waar het sportieve succes wordt afgewisseld met minder succes maar het spelplezier voorop staat, ben ik er van overtuigd dat er over 110 jaar nog steeds gevoetbald wordt in Velserbroek.

VVH Velserbroek, van harte gefeliciteerd.

Kiepert.