VVH JO17-1 van slag door vreemde beslissingen scheidsrechter

VVH Velserbroek JO17-1

Jelte Osinga (afstandschot)

19 september 2020 12:00

Na een goede bekerserie, waarin VVH JO17-1 ongeslagen bleef (2x gewonnen en 1x gelijk), was het nu dan eindelijk weer tijd voor de competitie.

Vorig jaar was deze door de Corona pandemie nogal abrupt geëindigd, terwijl we bovenaan stonden. Hopelijk gaat het nu weer net zo goed als vorig seizoen.

De eerste wedstrijd was in Krommenie tegen de plaatselijke Sporting Krommenie. VVH ging voortvarend van start en creëerde al snel een hele grote kans. Helemaal alleen voor de keeper werd echter net naast geschoten. Niet veel later rondde de tegenstander een aanval wel succesvol af en stonden we met 1-0 achter.

Die eerste 10 minuten speelde VVH goed en waren de ploegen aan elkaar gewaagd. Het ging op en neer. Daarna besloot de scheidsrechter echter dat híj de hoofdpersoon in deze wedstrijd wilde zijn.

Na een aantal discutabele beslissingen, werden onze spelers een beetje gefrustreerd en gaven (te veel) commentaar op de leiding. Dat was voor de scheidsrechter aanleiding om een vrije trap te geven op de rand van de 16 (wat volgens mij een vreemde straf is voor commentaar geven op de leiding).

Op dat moment gebeurde er van alles. De muur werd niet op afstand gezet, volgens de scheidsrechter kwam de verdediging te vroeg uitlopen, en toen dat voor de 2e keer gebeurde werd Finn er met geel voor 10 minuten afgestuurd.

Door al deze vreemde beslissingen waren de spelers van VVH een beetje van slag en met een man minder brak een fase aan van minder goed voetbal en nog meer vreemde beslissingen van de scheidsrechter. Pas 10 minuten voor het einde van de 1e helft begonnen we weer een beetje op niveau te spelen. Intussen stonden we echter al wel met 2-0 achter. En zo gingen we ook de rust in.

Coach Thomas had de spelers tot rust gemaand en aan het begin van de 2e helft scoorde VVH al vrij snel de 2-1: Na een mooie diepe bal van Sem op Alan, ging deze laatste op de keeper af met een verdediger in z'n rug. Alan omspeelde de keeper en schoot knap binnen. We waren weer terug in de wedstrijd!

Vlak daarna zag de scheidsrechter vanaf de middellijn dat onze keeper de bal bij een uittrap pas buiten de 16 los liet. Hands dus. Heel knap dat de scheidrechter dat zag van zo ver, terwijl niemand anders het gezien had. Weer een vrije trap op de rand van de 16 dus. De bal werd vervolgens uitverdedigd, maar werd weer snel ingebracht en afgerond door Krommenie: 3-1.

Zowel bij de spelers als toeschouwers was de moed in de schoenen gezonken na zoveel rare beslissingen. Voetballend kwam er niet veel meer van terecht. Er werd steeds meer gezeurd en minder gevoetbald.

Door weer een raar incident kwam VVH toch weer in de wedstrijd; Een scheidsrechterbal rond de middellijn werd door Sem sportief teruggespeeld naar de keeper van Krommenie en deze wilde de bal weer in het spel brengen. De scheidsrechter had echter gezien, dat Sem de bal al had aangeraakt, vóórdat deze de grond raakte. Dus de scheidrechterbal moest opnieuw.

En weer speelde Sem de bal richting de tegenpartij. Nu werd die echter slecht verwerkt door een verdediger, waarna Jelte van afstand de keeper verraste. 3-2. Je zou zeggen, het kán nog. Maar in deze wedstrijd niet. Door de vele frustraties bij de spelers en nog meer arbitrale dwalingen kwam VVH niet meer in het spel.

De laatste minuten speelden we slechts met 10 man, vanwege een rode kaart voor, alwéér, commentaar op de scheidsrechter. Uiteindelijk verloren we met 5-2. De man of the match was absoluut de scheidsrechter. Maar het is vooral te hopen dat de spelers inzien dat mopperen en zeuren in zo'n geval niet helpt. Je krijgt daardoor de scheidsrechter niet mee en ook het voetbal wordt er niet beter van.

Dus deze wedstrijd snel weer vergeten en de draad weer oppakken van het vorig seizoen en de goede bekerwedstrijden!