Mooi combinatievoetbal tegen Blauw Wit!

VVH Velserbroek JO18-1

Blauw Wit (W) JO18-1

2e klasse Zwaluwen Jeugd Beker (1e fase) 02

18 september 2021 12:00

V. Ooteman

Sportpark Vd Aart
Van der Aartweg 12
2026ZL
HAARLEM
tel. 023-5376973

Op weer een mooie zonnige zaterdag namen onze jongens en meiden het op tegen Blauw Wit uit Westknollendam. En ook nu schoten we weer uit de startblokken!

In de 4e minuut werd Alen door Sem met een fantastische steekpass 1 op 1 voor de doelman gezet, maar helaas schoot hij naast. Blauw Wit was minstens zo gevaarlijk en bleek de eerste gelijkwaardige tegenstander te zijn van dit seizoen. En nadat VVH nog een kans verspeelde, was Blauw Wit in de 11e minuut wel effectief en scoorde de 0-1 met een mooi afstandschot waar Jesse niet meer bij kon.

Het was mooi om te zien hoe VVH combineerde, ook nu ze een goede tegenstander hadden. Nooit werd de lange bal gehanteerd, telkens werd vanuit achteruit opgebouwd, en waren de middenvelders altijd aanspeelbaar. Zowel over links als over rechts verliepen de combinaties vloeiend. Dat leidde in de 19e minuut dan ook tot de verdiende gelijkmaker. Op identieke wijze als in het begin van de wedstrijd, zette Sem ditmaal Sietse vrij voor de goal. Hij faalde niet: 1-1.

Een licht veldoverwicht voor VVH leidde niet tot doelpunten. Totdat Blauw Wit 10 minuten voor het einde van de eerste helft een corner kreeg. Bij de tweede paal tikte de totaal vrijstaande aanvaller de 1-2 binnen. Vreemd dat iemand in het 5 meter gebied zó vrij kon staan. VVH probeerde voor rust nog gelijk te maken, maar ondanks een corner, een vrije trap en 3 afstandschoten van Sem, bleef het bij 1-2.

In het begin van de tweede helft kwam de gelijkmaker alsnog. Een assist van Sander werd door Jelte op de paal getikt, en doordat hij attent reageerde kon hij er alsnog een doelpunt van maken. De wedstrijd bleef spannend, vooral omdat Sem nog vanuit stand op de kruising schoot en een doelpunt van Alen wegens buitenspel werd afgekeurd. De wedstrijd bleef op en neer gaan, maar Blauw Wit werd niet echt gevaarlijk meer.

VVH verdedigde goed en Blauw Wit hanteerde veelvuldig de lange bal. Dit gebeurde heel onnauwkeurig waardoor onze verdediging het relatief makkelijk had. VVH bleef verzorgd voetballen. Al onze aanvallen werden vanuit de verdediging opgebouwd. Soms over rechts via Yara, Sietse en Yari, of door het midden via Roan, Finn en Sem. En in de 20e minuut was het Daniël die aan een aanval begon en een hele mooie bal bij de 2e paal neerlegde. Het leek een bal voor de keeper van Blauw Wit, maar die twijfelde, waardoor Sem toch nog aan de bal kon komen en via een kluts de 3-2 scoorde. Knap hoe ze een achterstand ombogen tot een voorsprong. Maar de winst was nog niet veilig, ook niet nadat Sander nog op de lat schoot.

Blauw Wit begon 15 minuten voor tijd aan een slotoffensief. VVH zakte te ver in, waardoor ze de bal niet meer goed wegkregen en steeds meer onder druk kwamen te staan. VVH bleef proberen het voetballend op te lossen, maar ze kwamen niet meer van de eigen helft af. In dit soort situaties is het misschien beter om af en toe de bal gewoon weg te rossen om wat tijd en rust te winnen en de verdediging weer goed op te stellen.

De gelijkmaker hing in de lucht. Helemaal toen een speler van Blauw Wit alleen voor Jesse opdook. Een miraculeuze redding van Jesse voorkwam de gelijkmaker. En dat was heel belangrijk, want daarna was het geloof een beetje weg bij de bezoekers. En toen Sem na een mooie solo de 4-2 maakte, was het duidelijk dat de 3 punten weer in Velserbroek bleven.

In de slotminuten was er aan beide kanten nog een 1 op 1 situatie voor het doel. Aan de ene kant redde Jesse weer, en aan de andere kant schoot Yari recht op de keeper af. Eindstand 4-2. De hand van coach Thomas is echt goed zichtbaar. Er werd goed gevoetbald, altijd opbouwen van achteruit, altijd de vrije man op het middenveld, opkomende backs. Een genot om naar te kijken!