Bliksemstart JO18-1

2026ZL
HAARLEM
tel. 023-5376973

Na een korte competitie in het voorjaar, gevolgd door de zomervakantie, lijkt er nu weer een normaal seizoen voor de deur te staan. Tijdens de eerste wedstrijd schoot de JO18 als een raket uit de startblokken. Binnen 6 minuten stond het al 2-0 door doelpunten van Sem en Jelte.

Het was natuurlijk maar de vraag waar we stonden na een voorbereiding, waarin eerst tegen VSV mooi gelijk werd gespeeld na een 3-1 achterstand, en een kansloos verloren wedstrijd tegen de eerste klassers van ZCFC. Wat al in de eerste oefenwedstrijd te zien was, was ook vandaag weer duidelijk te zien, namelijk dat de spelers elkaar heel goed weten te vinden en vloeiend kunnen combineren als ze maar een beetje de ruimte krijgen. Het was al vrij snel duidelijk dat Bloemendaal er helemaal niet aan te pas kwam.

Na een kwartier scoorde Alen de 3-0 en was het duidelijk dat het een makkelijke wedstrijd zou worden. Het was wederom Alen die in de 40e minuut de 4-0 binnenschoot. Een hele mooie ruststand, ook al zag je aan het eind van de eerste helft dat er wat minder geconcentreerd werd verdedigd. Bij dode spelmomenten bleef er maar 1 persoon achter, en bij de sporadische uitbraken van Bloemendaal hadden ze toch wel vaak een mannetje vrij rond de 16, omdat de middenvelders in de omschakeling niet altijd alert waren. Maar dat had natuurlijk ook te maken met het feit dat Bloemendaal, zelfs met een mannetje meer, onze keeper niet op de proef kon stellen.

De tweede helft begon net zo flitsend als de eerste, met na 2 minuten al een doelpunt van Sietse. Niet veel later bediende Daniël met een prachtige pass de diepgaande Sem, die beheerst afmaakte: 6-0. En kudo's voor Bloemendaal, dat het wel bleef proberen, niet de koppen liet hangen. En daar waar de spelers van VVH bij een achterstand nog wel eens op elkaar gaat mopperen, daar bleven de jongens van Bloemendaal, ondanks de forse achterstand, elkaar positief benaderen. En dat leidde dan in de 56e minuut tot de eretreffer: 6-1.

Uiteraard bracht dat onze jongens niet van slag. Ze gingen gewoon door met heel goed voetballen, en een minuut later werd een schot van Sietse door een Bloemendaalse verdediger in eigen doel gewerkt. En nog eens 2 minuten later zorgde Alen voor de 8-1. Meteen na de aftrap veroverde VVH de bal, en ronde Jelte een voorzet met een hele mooie kopbal af. Jelte is natuurlijk al de kleinste niet, maar hij sprong ook nog eens heel hoog, waardoor de Bloemendaalse verdedigers kansloos waren.

Zo stond het na een kwartier in de tweede helft al 9-1. En ook al was het heel warm, er was geen spoor van vermoeidheid te bespeuren. De conditietrainingen van Thomas aan het begin van het seizoen, werpen blijkbaar hun vruchten af. Ze bleven maar doorgaan. Een snoeihard schot van Sem in de 65e minuut, stuiterde via de onderkant van de lat nét voor de lijn weer terug het veld in en werd alsnog door Jelte tot doelpunt verwerkt, waarmee de dubbele cijfers bereikt werden.

Een kwartier voor tijd maakte hij ook 11e doelpunt, nadat Bloemendaal ook nog een keer gescoord had. De 12-2 was ook weer een mooi voorbeeld van het goede combinatiespel waartoe het team in staat is: Een bal op Yari werd in één keer door hem verlengd en viel perfect voor de voeten van Sem die de 12-2 scoorde. En het slotakkoord was ook weer voor Sem. 5 minuten voor tijd schoot hij de 13-2 binnen.

Het was een fantastisch begin van de competitie, ook voor de toeschouwers, natuurlijk ook door het mooie weer. Dat de JO18 goed kan voetballen, dat wisten we al, en als ze deze spelvreugde en de positieve onderlinge coaching vast kunnen houden, dan kan dit een heel leuk seizoen worden.