Revanche tegen Velsen

2026ZL
HAARLEM
tel. 023-5376973

Deze zaterdag stond de wedstrijd tegen Velsen op het programma. Een half jaar geleden was dit de enige verliespartij van de JO18. Het was de afsluitende wedstrijd van de eerste fase. VVH speelde toen heel goed, maar het sterk verdedigende Velsen trok aan het langste eind, nadat ze een snelle 1-0 gescoord hadden.

Onze jongens en meiden wilden natuurlijk revanche, maar hoe stonden we ervoor? Een heel onregelmatig seizoen met veel afgelastingen zorgde voor weinig wedstrijdritme. Iets waar Velsen natuurlijk ook mee te maken heeft. Ook voor Velsen is het een zwaar seizoen. Zij hebben slechts 1 punt bij elkaar gesprokkeld en staan daarmee op de één na laatste plaats, net boven VVH. Het was van groot belang om niet weer tegen een snelle achterstand aan te lopen.

VVH had in de beginfase een licht overwicht wat na een minuut of 12 tot een mooie aanval leidde. De aanval werd opgezet door Max en kwam via Alen en Daniël bij Jelte terecht, wiens schot helaas het doel miste. Vlak daarna maakte keeper Jesse een enorme fout bij het uitverdedigen en speelde de bal recht in de voet van een Velsense aanvaller die meteen 1 op 1 voor hem stond. Met een fantastische redding maakte onze keeper zijn fout meteen weer goed, en bleef een snelle tegentreffer gelukkig uit.

VVH speelt goed, De verdediging staat goed. Finn en Roan geven heel weinig weg en zijn belangrijk in de opbouw. Altijd wordt de voetballende oplossing gezocht. Iedereen speelt geconcentreerd, en er is altijd een mannetje aanspeelbaar. Af en toe is de passing wat onnauwkeurig, maar daar heeft ook Velsen last van. Zal wel door het gebrek aan wedstrijdritme komen.

Halverwege de 1e helft, maakt Daniël een mooie actie, hij bezorgt de bal bij Jelte die aflegt op Alen. Zijn schot van buiten de 16 spat uiteen op de lat. Na een half uur krijgt Velsen weer een grote kans door slecht uitverdedigen. Wederom houdt Jesse ons op de been. De druk van Velsen neemt toe in deze fase. Een schot van 20 meter gaat gelukkig naast het doel.

VVH komt er wel af en toe nog goed uit. Een snelle aanval, opgezet door Yara, komt via Sietse bij Jelte terecht die van dichtbij vrij kan inschieten. Helaas gaat het schot over. Niet veel later krijgt Sietse nog een mogelijkheid tot een schot uit de tweede lijn, maar ook die bal gaat over. En Sander mist van afstand het doel nog een keer op een meter.

En dan valt zo'n 5 minuten voor rust toch nog de 0-1 voor Velsen! Het scenario van een half jaar eerder in Driehuis doemt weer op. We weten hoe goed zij een voorsprong kunnen verdedigen. Toch is de wedstrijd vandaag anders dan toen. Destijds kregen we nauwelijks kansen en werd er ook weinig van afstand geschoten. Het spelbeeld vandaag is echter heel anders. En op slag van rust weet Jelte het doel te vinden. Ruststand 1-1. Velsen heeft slechts kort van de voorsprong kunnen genieten.

Zou het de JO18 vandaag lukken om van de 0 punten af te komen in deze zware competitie? De tweede helft begint veelbelovend. Yari zet in de 2e minuut hoog druk op de linksback van Velsen, deze verliest daardoor de bal, Sietse kan oppakken en speelt de bal naar Max. Met een geplaatst schot laag in de rechterhoek zorgt hij voor een voorsprong voor VVH: 2-1.

En net als in de eerste helft, komen er ook nu weer diverse mogelijkheden, voornamelijk uit de tweede lijn. Een schot van Sander wordt door de keeper met moeite tot een corner verwerkt. Maar ook Velsen krijgt af en toe mogelijkheden. In de 15e minuut eindigt een afstandsschot recht in de handen van Jesse. Maar 2 minuten later weten ze uit een corner de gelijkmaker binnen te koppen. En niet veel later gaat een schot maar net naast. Velsen houdt de druk erop en het ziet er naar uit dat VVH eraan gaat bezwijken.

Aan voetballen komen we niet meer toe. Alleen met lange halen naar voren bereiken we nog wel eens een van onze voorhoede spelers en krijgt de verdediging af en toe wat lucht. Gelukkig houdt Velsen die druk niet lang vol en na een half uur kantelt de wedstrijd weer. Een vrije trap, halverwege de helft van Velsen, wordt door Max in de drukke 16 gelepeld. Hij valt voor de voeten van Jelte die van dichtbij in kan schieten: 3-2 met nog een klein kwartier te spelen.

Het worden spannende minuten, vooral voor de toeschouwers. Kunnen ze de voorsprong over de streep trekken? VVH blijft in het laatste kwartier redelijk makkelijk overeind. Een mislukt schot van Sietse eindigt 5 minuten voor tijd met een grote boog nog op de lat. De voorsprong komt niet meer in gevaar en als de scheidsrechter affluit na een spannende en van beide kanten zeer sportieve wedstrijd, is het VVH publiek blij en de spelers zeer tevreden.

Een mooie, verdiende overwinning, waarmee we de laatste plek overgeven aan Velsen.