JO18 lijdt zware nederlaag tegen SDOB

2026ZL
HAARLEM
tel. 023-5376973

De 5-1 nederlaag van vorige week in Alkmaar tegen Kolping Boys bood enig perspectief. In de eerste helft werd er lang geconcentreerd gespeeld en pas in de laatste paar minuten voor de rust kwam Kolping er nog 2x doorheen. In de tweede helft scoorde Jelte het eerste doelpunt voor onze jongens in de 1e klasse, en schoot Daniel vlak daarna rakelings voorlangs. Uiteindelijk gingen ze met een 5-1 nederlaag, maar met opgeheven hoofd van het veld.

Zouden ze er deze week ook weer een goede wedstrijd van kunnen maken? Voor het eerst in deze competitie hadden we de luxe dat we compleet waren. Uiteraard nog wel zonder de afwezige Romee, maar met de van ziekte herstelde Sem hadden we in ieder geval de mogelijkheid om te wisselen.

Zoals ook in de voorgaande wedstrijden het geval was, stonden we vanaf het begin al weer onder druk. Kleine foutjes worden meteen afgestraft op dit niveau, en een pass hoeft maar een klein beetje onzuiver te zijn, of de bal springt bij de aanname maar heel even van de voet af, en de tegenstander zit er al weer bovenop wat onherroepelijk tot balverlies leidt en meestal tot een gevaarlijke tegenaanval. SDOB ging, gelukkig voor ons, nogal slordig met hun kansen om, waardoor het bijna een half uur 0-0 bleef.

Ondertussen was Alen al tegen een gele kaart aangelopen en moest VVH 10 minuten lang met 10 spelers de druk weerstaan, wat wonderwel lukte door geconcentreerd te verdedigen. Tot overmaat van ramp viel Sem na 20 minuten geblesseerd uit bij een ongelukkige actie vlakbij de achterlijn.

Na een half uur kreeg SDOB een corner. Deze spelhervattingen werden telkens op dezelfde manier genomen; een indraaiende bal waarmee ze hun lange spelers binnen het 5 meter gebied probeerden te vinden. Moeilijk te verdedigen. De bal werd nog wel afgeslagen, maar viel voor de voeten van een SDOB speler, die vanaf een meter of 7 tussen de melee van spelers het doel vond. Vlak daarna kwam VVH eruit, maar slordig balverlies leidde een counter in die in de 0-2 resulteerde. En weer 2 minuten later scoorde SDOB wederom uit een corner. De 0-4 kreeg SDOB vlak voor rust cadeau nadat twee VVH'ers in de verdediging uitgleden.

Over de 2e helft zullen we niet te veel uitweiden. SDOB was echt twee maten te groot, en ondanks het feit dat Jesse nog veel reddingen had, en ook de verdediging toch echt wel veel goed werk deed, was er voor onze jongens geen houden aan. Na iets meer dan een half uur in de 2e helft stonden de dubbele cijfers op het scorebord: 0-10. Dat deed wel een beetje pijn. In de eerst fase van dit seizoen deden wij dat onze tegenstanders aan, maar nu stonden we zelf aan de verkeerde kant van de score.

Gelukkig bleef iedereen hard werken en dat werd 5 minuten voor tijd beloond met een eretreffer. Daniel kreeg de bal en zag de keeper ver voor z'n doel staan. Van zeker 35 meter nam hij z'n kans waar, en via de rug van een tegenstander liet hij de keeper kansloos. In de resterende tijd wist SDOB nog 2 doelpunten te maken en zo kwam de eindstand op 1-12.

Het was natuurlijk te verwachten dat het een loodzware competitie zou worden in de eerste klasse tegen allemaal selectieteams. We hebben nu de nummers 1, 2 en 5 van de competitie gehad en volgende week mogen we tegen de nummer 3. Dat wordt dus ook weer zeer lastig, en zeer waarschijnlijk weer zonder wissels, want het ziet er naar uit dat Sem's blessure hem wel een paar weken aan de kant gaat houden.

Het is belangrijk dat onze jongens niet bij de pakken neer gaan zitten en blijven voetballen zoals ze tot nu toe altijd gedaan hebben. Op die manier kunnen ze in de huidige competitie veel leren en daar worden ze alleen maar nog sterker van!