RODA en VVH in evenwicht

Mannen, 1, 3e klasse C

17 december 2017 14:00

Onbekend

Op een zonnig maar koud sportpark aan de rand van Bovenkerk trapte VVH Velserbroek om vijf over twee af. De wedstrijd was verplaats naar het bijveld want scheidsrechter van Damme keurde het hoofdveld om begrijpelijke redenen af. De tribunezijde lag nog geheel onder een klein sneeuwlaagje wat door de vorst van afgelopen nacht aan het kunstgras zat vastgeplakt. Dat de gemeente Amstelveen het veld had goedgekeurd, was voor allen een raadsel.

De bedoelingen van beide teams werden voor het publiek al vrij duidelijk. Binnen vijf minuten had VVH Velserbroek al twee mogelijkheden om de score te openen. In de negende minuut was RODA voor het eerst gevaarlijk. De bal ging in de kluts voor het doel van keeper Veldt langs. Men ging er eens goed voor zitten. Beide ploegen speelden vol op de aanval. Omdat RODA de goede vorm van de afgelopen weken vast heeft weten te houden, was het aanpoten voor de beide vleugelverdedigers van VVH. In de vijfentwintigste minuut werd keeper Veldt geklopt. Een goede actie vanaf de linkerkant werd door de vrijstaande Quint Piris tegen de touwen gejaagd en komt RODA op 1-0.

VVH bleef de aanval zoeken en kwam af en toe gevaarlijk voor het doel van thuisploeg. In de vijfendertigste minuut gaf spits Hurkmans een goede dieptepass op Mark Van der Werff. Alleen de bal was iets te scherp voor de kleine aanvaller. VVH bleef drukken en in de veertigste minuut werd Angelo Luhulima op links de diepte ingestuurd en kon alleen afgestopt worden door een zware overtreding van Laslo Ruwiel. De verdediger kon gelijk gaan douchen. En Luhulima moest vervangen worden door de net van een blessure teruggekeerde middenvelder Loogman. Uit de toegekende vrije trap kopte verdediger Jamie Riebeek de verdiende 1-1 binnen.

In het tweede bedrijf lieten de tricolores weer eens zien aan de meegereisde supporters dat ze het voetballen nog niet verleerd waren. Ook RODA bleef de aanval zoeken en de kou werd bij de toeschouwers verdreven door het levendige duel. Omdat de bezoekers uit Haarlem-Noord met een man meer speelden, werden ze ook gevaarlijker. Helaas voor coach Looij hadden zijn spitsen ook deze wedstrijd het vizier niet op scherp. Toch was de grootste kans al geweest. Een aanvaller van de thuisclub had op drie meter van het vrije doel een honderd procent kans. Alles wat VVH liefhad telde hem al. Gelukkig werd de bal hoog over geschoten.

Coach Ten Bosch ging wisselen en ging met drie man achterop spelen. Thimo de Jager werd gewisseld voor Kevin Schut. Hierdoor ontstond er meer ruimte voor de VVH'ers die door hun eigen onzorgvuldigheid de bal niet bij de spitsen kregen. Vooral Jur Swier was ongelukkig de kleedkamer uitgekomen en leverde bijna iedere door hemelf veroverde bal weer in. RODA wisselde nog een keer. Melvin Joling kwam en doelpuntenmaker Quint Piris ging. Ook Marcel Looij wisselde. De ongelukkig spelende Swier werd vervangen door Rik Bakker.

In de achtentachtigste minuut hield keeper Mario Veldt VVH op de been door met een katachtige redding de bal uit de rechter benedenhoek te ranselen. Het slotakkoord was voor de ploeg uit het Haarlemse. In een twee tegen drie situatie kwamen alle drie de aanvallers aan de bal, maar geen van allen waren in staat om de bal het doel in te werken. Dat in blessuretijd nog een doelpunt door de scheidsrechter aan VVH werd toegekend en daarna op appelleren van de grensrechter en spelers van RODA weer werd afgewezen, zorgde in de slotminuut voor aardig wat tumult.

Al met al werd en een punt meegenomen naar Haarlem Noord. Ook de directe concurrent Diemen speelde gelijk. Waardoor VVH nog steeds op de laatste plaats bivakkeert. De mannen van Looij krijgen rust tot het nieuwe jaar. Met een gedegen voorbereiding en een trainingskamp in het vooruitzicht, wacht op 28 januari de belangrijke uitwedstrijd tegen Diemen.

Paul Cramer

RODA ’23 – VVH Velserbroek 1-1 (1-1)
25” 1-0 Piris
40” 1-1 Riebeek