Handleiding Scheidsrechters

HANDLEIDING VVH/VELSERBROEK - SCHEIDSRECHTERS

Wat leuk dat je de club komt helpen als scheidsrechter.
Hieronder staan een paar handige tips die je op weg kunnen helpen.

JO8 en JO10 teams

Deze teams hebben in feite geen scheidsrechter maar een spelbegeleider. De begeleider beweegt niet in het veld maar beweegt zich vooral langs de zijkant van het veld. In deze infographic vind je een korte uitleg over de rol van de begeleider van de onder 8 en onder 10 teams.

De speeltijd van de beide teams is als volgt:

JO/MO-08:

2x 20 min

Time-out van max. 2 minuten halverwege de helft (na ongeveer 10 minuten)

Rust na 25 minuten (duur maximaal 10 minuten)

JO/MO-10:

2x 25 min

Time-out van max. 2 minuten halverwege de helft (na ongeveer 12,5 minuten)

Rust na 25 minuten (duur maximaal 10 minuten)

Meer informatie over het spelverloop is hier te vinden.

JO/MO 13 t/m 19

De JO/MO 13 en 16 spelen op een volledig veld. Er zijn bij de wedstrijden ook assistent-scheidsrechters aanwezig, deze geven aan of een bal over de zijlijn is, of er buitenspel is geconstateerd en of een bal een doeltrap of een corner is.

De assistent-scheidsrechters hebben een vlag nodig, deze zijn samen met een fluitje en kaarten in de bestuurskamer te vinden. Deze liggen in de middelste van de drie kasten aan de rechterkant van de bestuurskamer. Zowel de vlaggen, een fluitje en kaarten liggen in een houten kist in deze kast.

De speeltijden van de teams zijn hieronder te vinden:

• O13: 2x30 min
  • O14/O15: 2x35 min
  • O16/O17: 2x 40 min
  • O18/O19: 2x45 min
  • Rust: max 15 min

Verdere informatie over de teams is hier te vinden. In principe zullen alle vragen over het wedstrijdverloop in deze infographic beantwoord worden.

Senioren

De spelregels van de senioren zijn vrijwel hetzelfde als de spelregels voor de teams van onder 13 t/m 19. In feite wordt het eerste team van VVH/Velserbroek gefloten door een scheidsrechter vanuit de KNVB, deze zal een clubscheidsrechter dus niet hoeven te fluiten.

De seniorenteams spelen twee keer een helft van 45 minuten. Er zijn wederom assistent-scheidsrechters aanwezig, deze hebben dezelfde taak als de onder 13 t/m 19 teams. Bij een gele kaart wordt een speler 10 minuten uit het veld gestuurd. Er mag in plaats van deze speler geen andere speler ingebracht worden, het team speelt daardoor dus met een speler minder. De desbetreffende speler mag na 10 minuten weer het veld inkomen, dit mag ook een andere speler zijn. De seniorenteams mogen onbeperkt wisselen.

Mochten er na het lezen van deze handleiding nog vragen zijn, dan kunnen deze voor de wedstrijd aan de trainer(s) gesteld worden deze zijn altijd beschikbaar voor een korte uitleg.

Veel plezier en hartelijk bedankt!

Ben van Hoorn (bestuurslid voetbaltechnische zaken)

Per WhatsApp bereikbaar 06-41415660