Column van onze voorzitter

17 mei 2021 20:00

Over onze organisatie, vrijwilligers en vacatures

Beste Herculanen,

Jaren geleden, in 1996, begon ik met voetballen bij VVH/Velserbroek. Ik weet het nog precies. Elke zaterdag onwijs druk en gezellig, wekelijks gebruik van veld 3 van OG (inmiddels PUK), na de jeugdwedstrijden lekker kijken bij het eerste elftal, een gratis patatje en broodje kroket als pupil van de week (of van Jos, zonder pupil van de week te zijn), sponsors en trainingskampen geregeld door de trainer en de ouders en 5 E-teams (JO11) waar we nu jaloers op zijn. Voor m’n gevoel was alles goed geregeld. Inmiddels weet ik dat het echt niet perfect was en dat het veelal dezelfde mensen waren die een hoop deden, maar zolang je als kind het gevoel hebt dat alles goed geregeld is doet de club het goed.

Ik twijfel of onze pupillen en junioren hetzelfde gevoel dat ik had ook nu nog hebben bij VVH/Velserbroek. Het zijn ook nu weer veelal dezelfde personen die zo goed als alles doen. Alleen leven we nu in een andere tijd. Het wordt steeds moeilijker om de vrijwilligers te vinden zoals de vrijwilligers vroeger waren, degenen die voor het extra stukje zorgen om het voor jeugd aantrekkelijk te maken om bij VVH/Velserbroek te komen voetballen. Uiteraard hebben we een aantal van zulke vrijwilligers, maar die kunnen het niet alleen.

Vroeger was het heel normaal om iets voor de club te doen waar je voetbalt, inmiddels is het eerder uitzondering dan regel. En dat is jammer. Vele handen maken licht werk. Degenen die nu heel veel doen gaan het niet nog jaren volhouden om zoveel uren in de club te steken. Nu we aan het groeien zijn is dit het moment om ook wat voor de club te gaan doen en om ervoor te zorgen dat VVH/Velserbroek de club wordt waar jeugd graag wil voetballen!

Er wordt door het bestuur teveel gekeken naar de senioren en niet genoeg omgekeken naar de ader van de club, namelijk de jeugd. Overigens moet ik in deze helaas ook het boetekleed aantrekken, ook ik hoor bij deze personen. En dat is niet goed, het roer moet om zodat we van VVH/Velserbroek weer een levendige club maken. De eerste stap is al gezet met de switch van zondag naar zaterdag.

We zijn bezig met een herstructurering van de club en willen ervoor zorgen dat de organisatie goed staat. Zo kan elk lid onbezorgd sporten en houden we het voor de vrijwilligers van nu leuk genoeg om dit nog jaren te blijven doen. We hebben verscheidene organogrammen gemaakt en vanuit daar gekeken welke functies idealiter ingevuld moeten worden. En ik zal jullie zeggen, dit zijn er een hoop. We hebben jullie dus allemaal nodig.

Er zijn functies op verschillende gebieden, van bestuursfuncties tot scheidrechters en van barpersoneel tot vrijwilligerscoördinator. En nog veel meer. Dit is voor een ieder het moment om over de functies na te denken en om te kijken wat je het best past. Je kan hierover met elk bestuurslid in overleg en we kunnen samen voor jou de best passende functie vinden. Qua tijd loopt het uiteen van eens per maand een uurtje tot wekelijks 3 tot 4 uur. Het is aan jezelf hoeveel tijd je erin wilt stoppen en welke functie daarbij past.

Ik hoor aan de hand van de vrijwilligersvacatures, die de komende tijd online komen, onwijs graag van je welke functie bij jou past en eventueel hoe je denkt deze in te gaan vullen. We gaan als bestuur graag met je in gesprek, want ook jij wilt onze club toch weer zien opbloeien?

Met sportieve groet,

Tim Veldhuijzen