Sportiviteit en respect

De ‘gouden’ gedragsregels van VVH/Velserbroek

• Laat presteren en sportief spel hand in hand gaan binnen de gestelde spelregels van de KNVB.
  • Behandel  jezelf, je teamgenoten en de tegenstander met respect zoals jezelf behandeld wenst te worden.
  • Heb waardering voor mooi spel en goed voetbal, ook van de tegenstander.
  • Wees een trotse winnaar en een goede verliezer.
  • Respecteer de spelregels en aanvaard de beslissingen van de scheidsrechter.
  • Laat de kleedkamers, de velden en de kantine netjes achter. Behandel ook de accommodatie en de middelen die je tot je beschikking krijgt met respect.
  • Wees gul met applaus en vermijd grove taal en geweld.
  • Supporters zijn van harte welkom. Vanaf de D junioren geldt dat toeschouwers buiten de omheining van het veld blijven. Het veld is voor de spelers en begeleiding.

Voor iedere groep is er een sportiviteitscode opgesteld:
DOWNLOAD HIER DE COMPLETE VERSIE>> DE 8 GOUDEN REGELS.

Met plezier komen de prestaties en mede daarom is de belangrijkste doelstelling van VVH/Velserbroek altijd geweest om een veilige en sportieve omgeving te bieden aan onze leden, gasten, vrijwilligers en kinderen. Als VVH/Velserbroek hebben we de afgelopen jaren helaas een toename in agressie en (verbaal) geweld gemerkt. Daarom zijn we begin November 2012- in samenwerking met de KNVB - het traject Veiligheid en Sportiviteit gestart.

Op 26 november 2012 heeft VVH/Velserbroek een startsein gegeven aan dit project. Dat het onderwerp belangrijk is en op veel steun kan rekenen bleek uit de grote opkomst van onze leden die avond. Dat sportiviteit en veiligheid echter zo snel actueel zou worden en een extra lading zou krijgen konden we ons toen niet voorstellen.

Plezier in het spel, sportieve resultaten en lekker voetballen met elkaar zijn belangrijke elementen voor VVH/Velserbroek en haar leden. Wij willen dan ook graag dat het gedrag en de invloed van spelers, trainers, leiders en supporters langs de lijn positief en ondersteunend is.  Daarom is binnen VVH/Velserbroek een sportiviteitscode opgesteld; om sportief gedrag te stimuleren, de club goed te kunnen besturen, een gezond en veilig sportklimaat te creëren en de accommodatie heel, schoon en veilig te houden. Wij verwachten dat dit op den duur ook de uitstraling van de club naar buiten en de prestaties op het veld positief beïnvloedt.

Een sportiviteitscode bevat regels (of afspraken) die vaak binnen de vereniging als ongeschreven regels worden gehanteerd. Door aan onze leden (kader, spelers  en ouders) duidelijk te maken welke regels (of afspraken) er gelden, maken we ook meteen aan elkaar duidelijk dat bepaald gedrag gewenst of niet gewenst is.

Dit geldt zowel voor wat zich op onze accommodatie voordoet als voor activiteiten (uitwedstrijden, toernooien e.d.) die buiten VVH/Velserbroek plaatsvinden. Realiseer je dat je altijd het visitekaartje van de verenging bent.

Voor elke doelgroep zijn regels (of afspraken) opgesteld, waaraan men zich moet houden. Deze moeten voor een ieder helder zijn. Het is daarom van groot belang dat elk lid van  VVH/Velserbroek van deze gedragscode op de hoogte is, zodat een ieder ernaar kan worden verwezen en erop kan worden aangesproken.

Graag willen we bij deze ook BVC Bloemendaal bedanken. BVC Bloemendaal was al geruime tijd bezig met een beleid op te stellen rondom sportiviteit en respect. We hebben daarom ook voor de samenstelling van onze regels gebruik gemaakt van de expertise van BVC Bloemendaal.

We hopen en verwachten dat iedereen die betrokken is bij VVH/Velserbroek de gedragsregels tot zich neemt. Als u vragen, opmerkingen of aanvullingen heeft dan kunt u contact opnemen met de commissie Sportiviteit en Respect via [email protected]

De commissie Sportiviteit en Respect
Velserbroek, 26 maart 2013