Info Seniorenconvent

Binnen onze vereniging bestaat al sinds jaren het Senioren-Convent. Deze selecte groep bestaat uit leden die zich al jaren binnen de vereniging verdienstelijk maken of hebben gemaakt.

Ieder jaar op de oprichtingsdag 16 september komen de leden bij elkaar om elkaar te spreken, oude herinneringen op te halen, en zelfs de vereniging financieel te ondersteunen.

Verslag bijeenkomst op 16 september 2013

De oprichtingsdatum van VVH/Velserbroek, 16 september, werd in het verleden gebruikt om jaarlijks bij elkaar te komen. Een selecte groep “oud VVH’ers” nam dan bezit van de kantine en zij lieten de meest fantastische voetbalverhalen de revue passeren. Deze groep mannen hadden vaak hun sporen verdiend bij de club door actief te zijn geweest in de meest uiteenlopende functies. Deze raad van oudsten ging door het leven als het Senioren-Convent.

Mannen met een groot voetbalhart en het zeer trouw zijn aan haar cluppie V.V.H. (Voetbalvereniging Hercules). In 1993 fuseerde V.V.H. met de club uit de Velserbroek, en zo werd de vereniging VVH/Velserbroek geboren.

In 2008 werd het clubgebouw op het van der Aartcomplex door een brand getroffen en daarmee waren ook de jaarlijkse bijeenkomsten van deze krasse knarren voorlopig ten einde. Maar de ereleden, Thijs Heesemans, Evert Duk en Ed Paardehaar vonden het nodig om het Senioren-Convent nieuw leven in te blazen.

Al snel werd de datum 16-09-2013 vastgesteld om dit selecte gezelschap uit te nodigen het 107-jarig bestaan van VVH/Velserbroek op gepaste wijze te vieren. Gastheer op deze avond was secretaris Wim Boonstra en hij deed dat op voortreffelijke wijze. Bij aankomst werden de aanwezigen verrast op een heerlijk kop koffie met gebak naar keuze. En al snel zat de stemming er goed in.

Voorzitter Paul Zeeuw heette het Senioren-Convent van harte welkom en sprak in zijn openingswoorden over een positieve opkomst en hoopte dat hiermede een oude traditie weer in ere was hersteld. Daarna werden de dozen met historische foto’s en jubileumboeken bekeken en was het teruggaan in de tijd begonnen. De meesten herkenden zich op de foto’s terug in een verjongde uitgave en afgeslankte vorm.

Inmiddels zijn het grijze duiven geworden maar nog zeer jong van geest en erg vitaal.
Halverwege de avond ontvingen de leden uit handen van Paul Zeeuw de verenigings-speld behorende bij het lidmaatschap van het Senioren-Convent. Dit werd door de aanwezigen bijzonder op prijs gesteld.

Conclusie is dat we op een zeer geslaagde avond kunnen terugkijken en ik wil van de gelegenheid gebruik maken Paul Zeeuw en Wim Boonstra hartelijk te bedanken voor hun medewerking. Wij zien de leden van het Senioren-Convent volgend jaar graag terug.

Ed Paardehaar

Uit het 100 jarig jubileumboek:

"Wie zijn dat toch, die groep heren, die alsof het normaal is, op 16 september bezit nemen van het clubhuis. Wel, dat is het Senioren Convent. Dat is die groep die onder en boven de wet is bij VVH/Velserbroek, omdat zij al meer dan 12,5 jaar lid zijn van de vereniging. Men moet wel de leeftijd van 35 jaar bereikt hebben.

Het is een goede geste gebleken van het bestuur om op 1 januari 1981 deze groep door middel van het uitreiken van de speciale Senioren Convent speld te installeren.

In 1956 , bij het 50 jarig bestaan, heeft het toenmalig bestuur dat ook al eens geprobeerd. Toen is het idee als een nachtkaars uitgegaan. Gebrek aan een eigen home was daar toen de hoofdoorzaak van. Dat eigen home is er nu gelukkig wel en het blijkt dat het Senioren Convent zich zeer op hun gemak voelt in hun clubhuis.

Lou Braakman, zette zich enthousiast in voor de organisatie van de groep. Hij was een spreker en organisator van de bovenste plank, die door zijn kordaat optreden vaak beslissingen forceerde die later zeer positief voor de vereniging bleken te zijn. “Klaar op af” was daarbij een haast legendarisch geworden uitspraak van hem.

Het senioren convent telt thans 35 leden die men in 3 groepen kan verdelen: de zeer belegen, de belegen en de jong belegen VVH/Velserbroekers zullen we maar zeggen. Het spreekt vanzelf dat al deze mensen tijdens elk jubileum onze eregasten zullen zijn. Zij zijn het merg dat door de ruggengraat van de VVH/Velserbroek loopt.

We spreken de hoop uit dat het Senioren Convent voor altijd het speciale clubje binnen de club blijft, en dat hun schare in de voor ons liggende jaren gestaag moge groeien."