Keeper van den Bogaard neemt punt mee uit Diemen

24 februari 2019 14:30

O. (Omer) Erdogan

Onbekend

De doelman hield zijn ploeg in de twee helft met enkele fabuleuze reddingen op de been.

Het begon zo mooi. Een stralende lentezon. Een uitstekend veld en twee ploegen die vol voor de punten moesten gingen. Diemen voor de periode en VVH Velserbroek om aansluiting te houden aan de onderkant van de middenmoot. Al in de vijfde minuut moest de keeper van Diemen met een stijlvolle zweef redding brengen op een ingekrulde bal van Jeffrey Kors. Hier ging een overtreding van een Diemense verdediger op Mark van der Werff aan vooraf. Na deze opening die duidelijk voor VVH was, kreeg Diemen meer grip op het spel. De spitsen verder vaker gevonden en dit resulteerde in de eerste echte kans voor Diemen> helaas voor trainer Steur kopte de spits vanuit vrijstaande positie de bal hoog over. Net hiervoor had jongeling Van Kouteren de gele kaart gekregen. De willekeur van de scheidsrechter werd hier al duidelijk zichtbaar. Beide ploegen waren slordig in de korte pass en hierdoor werd veelal de lange bal gezocht. Omdat Diemen vrij vroeg de verdediging van de tricolores onder druk probeerde te zetten, moest keeper van den Bogaard steeds vaker de lange bal hanteren. Spits Kors vocht menig luchtduel uit met de laatste man van Diemen. VVH kwam in de dertigste minuut op voorsprong toen een perfect genomen vrije trap van Niels Vlaming verkeerd door de keeper werd getaxeerd en via een been van een blauw witte verdediger achter de keeper belandde. Diemen voerde de druk op en trachtte een gaatje te vinden in de hechte verdediging van VVH. Nadat ook de doelpuntenmaker van VVH om onduidelijke reden de gele kaart had gekregen van scheidsrechter Erdogan die vaak op appel floot kreeg Diemen de vrije trap. Deze werd wederom hoog over geschoten. Vlak voor rust toonde de doelman van VVH zijn uitzonderlijke klasse op een snoeiharde bal van een Diemense middenvelder. De daarop volgende hoekschop leverde niets op. Toch kregen de Velserbroekers in de laatste minuut voor rust de deksel op de spreekwoordelijke neus. Vanuit een vrije trap kon Gianno Dos Passos de gelijkmaker binnen koppen.

Het tweede bedrijf ging zowel de thuisclub als de bezoekers vol voor de winst. Gelegenheids linksbuiten Ben Zuidema kreeg de eerste goede kans, maar de keeper van Diemen was een sta in de weg. Diemen wisselde de doelpuntenmaker Dos Passos voor Dean Anthony en er kwam meer strijd in de ploeg van Diemen. Wederom moest Van Den Bogaard een wereldredding verrichten om Diemen het scoren te beletten. Coach Jeroen De vries wisselde de licht geblesseerde Rietbeek. Rietbeek die last had van een Engels been werd vervangen door Koen Vlaming. Het was voor de toeschouwers een aantrekkelijk duel waarbij de scheidsrechter in de ogen van VVH een grote stoorzender bleek te zijn. Allereerst beoordeelde hij een duidelijke elleboog van de aanvoerder van Diemen met het trekken van een gele kaart in plaats van de rode en een kleine zeven minuten later zag hij een overtreding van Diemen waarbij Sander Loogman in het strafschopgebied naar benden werd getrokken door een Diemer verdediger aan voor een Schwalbe en liet Loogman de gele kaart zien. Diemen gaf een zucht van verlichting. Alles en iedereen bij Diemen was er over eens dat de strafschop gegeven had moeten worden. Diemen wisselde voor de tweede keer en voerde de druk nogmaals op. Rowen Buis werd gewisseld voor Thomas ter Bruggen. Van der Werff kreeg de tweede kans en hierbij zag de kansloze keeper van Diemen de bal langs zijn goede kant van de paal glippen. De koek was toen op voor VVH. De moegestreden Uijtendaal werd gewisseld voor de jarig Robin Hoekstra en Robin Zeeuw kwam erin voor Tim van Kouteren. Het laatste kwartier was voor Diemen. De conditioneel sterke ploeg scoorde in de laatste wedstrijden vaker in eindfase, maar dit keer was sluitpost Marco van den Bogaard een grote sta in de weg. Met enkele weergaloze reddingen hield hij de ploeg uit Haarlem Noord op de been. Met het gelijke spel komt Diemen niet verder en VVH plakt weer een puntje toe aan het totaal. Het is nu afwachten wat de rode lantaarndrager Ral Sranang gaat doen. Real kwam niet opdagen voor de wedstrijd tegen De Meer. Het uitsluiten van Real zal de hele stand doen omgooien.

Aankomende week staat de derby tegen VSV op het programma. De wedstrijd op sportpark Hofgeest start om 14:00 uur.

Paul Cramer